Tuesday, November 2, 2010

Mek

Atas permintaan seorang budak ni terpaksa aku ceritakan jugak pasai si Mek ni...
Sapa-sapa yang baca entri sebelum ni mesti tau sikit pasai Mek ni...
For your information, Mek ni adalah seekor lembu...
Sebab apa panggil lembu ni Mek?..
Yang seekor lagi nama Awang tu sebab dia jantan kan?...
Mek ni pulak mesti la sebab lembu ni berjantina betina la...
Sorry la sebab ingat sikit-sikit ja pasai sejarah Mek ni...
Kalau pasai Awang tu ada gambaq, tapi Mek ni xda gambaq langsung...
Nak tangkap gambaq pon tak tau Mek dok mana la ni...
Apa yang aku ingat mak kepada si Mek ni jatuh gaung...
Mak si Mek ni patah kaki sebab gaung tu tinggi sangat...
Al-maklumlah kawasan Felda Gunung Bongsu kan berbukit bukau...
Nama pon gunung kan...(",)
Lembu ni bila dah patah kaki susah sikit la sebab dia nak makan susah...
Bila dah susah nak makan tu mesti la akan mati kan...
Keputusan bijak dibuat dengan menyembelih lembu tu...
Sapa sembelih lembu tu?...
Mestila abah aku...
Kesian kat Mek sebab sudah tak beremak...
Kecik lagi Mek masa tu...
Maybe baru seminggu dua kot umoq dia masa tu...
Bermula dari sini la Awang mendapat adik yang diberi nama Mek...
Masa tu Awang dah besaq sikit...
Tengok Awang masa tu macam happy ja sebab dah berteman...
Bila Mek minum susu, Awang pon nak jugak...
Best ja tengok depa dua minum susu guna botol...
Mak aku la yang selalu bagi Awang dengan Mek ni minum susu...
Lepas Mek besaq sikit dia dah pandai bergaul dengan kawanan lembu lain...
So, kena la lepas Mek ikut kawanan lembu-lembu tu...
Mesti ada yang tertanya-tanya sebab apa tak lepas Awang sekali?...
Awang tak dilepaskan sekali sebab kawanan lembu tak suka Awang sebab dia jantan...
Lembu-lembu ni pon gatai jugak, bukan manusia ja...(",)
Mek hidup normal sebagai seekor lembu...
Awang ja yang terpaksa bertali leher lagi...
Nati bila-bila aku nampak Mek aku tangkap gambaq...
Kenal lagi ka aku dengan Mek?...
Tak pa, mesti abah aku ingat...
Semoga lembu-lembu ni hidup bahagia...

No comments:

Post a Comment