Friday, October 29, 2010

Awang

Tanggal 15 Februari 2007
Pada tarikh ini kejadian yang tak disangka telah terjadi...
Sekumpulan lembu telah mati di panah petir...
5 orang pemegang share pojek lembu Fidlot Felda Gunung Bongsu telah mengalami kerugian yang besar...
Salah seorang pemegang share tu adalah abah aku sendiri...
Nak buat macam mana benda dah terjadi...
Ingat lagi aku masa tu...
Pagi-pagi lagi ada orang mai rumah dan bagitau yang ada lembu kena panah kilat...
Abah aku pon apa lagi, terus pi tengok la...
Rupa-rupa lembu yang depa jugak...
Malas la nak cerita panjang-panjang pasai lembu yang kena panah kilat ni...
Apa yang aku nak cerita ni ada jugak kaitan dengan lembu yang kena panah kilat ni...
Dalam banyak-banyak lembu yang kena panah kilat tu ada seekor ibu lembu yang baru meahirkan anak...
Nak dijadikan cerita, ibu lembu tu mati kena panah kilat tapi anak dia tak mati la pulak...
Kesian betol kat anak lembu tu...
Harapan nak tengok anak lembu tu terus hidup memang tinggi...
Abah aku apa lagi, bawak balik rumah la...
Anak lembu ni diberi nama Awang sebab anak lembu ni jantan...
Tiap-tiap hari Awang diberi minum susu menggunakan botol susu baby...
Best ja tengok dia minum susu...
Disebabkan Awang tidak minum susu ibunya sendiri, dia terbantut sebab tak dapat zat yang secukupnya...
Tengok bentuk badan Awang sekarang ni macam baru setahun ja...
Padahal umur Awang dah mencecah  tahun lebih...
Dah boleh nak buat Qurban pon...
Kalau aku balik kampung mesti kena pi tambat lembu bagi makan rumput...
Best jugak sebab dok kat bandar mana ada lembu macam kat kampung...
Dulu Awang ada teman (lembu betina) yang di beri nama Mek...


Tunggukan versi Mek pulak...









No comments:

Post a Comment